Porte-manteauwoorden of neologismen hebben het effect dat ze efficiënt zijn: in één woord kan gezegd worden wat anders twee of meer woorden zou vergen. Daarnaast hebben ze een categoriserend effect, en ontstaan er klassen van woorden die naar vorm en betekenis verwant zijn: motel en botel behoren tot de klasse "hotel", waaraan vorm- en betekeniselementen zijn toegevoegd die respectievelijk naar "motoring" (Engels voor "automobilisme") en "boat" verwijzen.
Infotainment en infomercial behoren tot de klasse "information", samengevoegd met respectievelijk "entertainment" en "commercial", maar in beide gevallen nog met een betekeniscomponent van informatie.
Sommige porte-manteauwoorden worden opzettelijk gemaakt, en dit kan opvallende vondsten opleveren. Van Kooten en De Bie zijn verantwoordelijk voor enkele van zulke combinaties, waarbij niet alleen de combinatie van betekenissen het beoogde effect is. Deze opzettelijke constructies zijn evenzeer bedoeld om een humoristisch, eigengereid of onbeholpen effect te sorteren.
Demonstructie, van demonstratie en instructie.
Krommunicatie, van krom en communicatie.
De leukste voorbeelden
Advertorial, van advertentie en editorial.Bit, van binary en digit.
Brunch, van breakfast en lunch.
Blog, van web en log.
Bollywood, van Bombay en Hollywood.
Conculega, van concurrent en collega.
Infomercial, van information en commercial.
Infotainment, van information en entertainment.
Mockumentary, van mock en documentary.
Motel, van motor en hotel.
Pixel, van picture en element.
Sexting, van sex en texting.
Smog, van smoke en fog.
Stagflatie, van stagnatie en inflatie.
Vechtscheiding, van vechten en echtscheiding.
Tot zover Wikipedia, een samenvoeging van wiki en encyclopedia.